Hvordan virker Dæktryksovervågning?
Table of Contents:
- Hvordan virker Dæktryksovervågning?
- Hvordan finder jeg det rigtige dæktryk?
- Hvordan virker en dæktryksmåler?
- Hvor sidder Dæktrykssensor?
- Hvad koster kodning af TPMS?
- Hvordan koder man TPMS ventiler?
- Hvordan måler bilen dæktryk?
- Hvem kan kode TPMS ventiler?
- Hvad gør man ved lavt dæktryk?
- Er det farligt at køre med lavt dæktryk?
- Hvordan ser TPMS ventil ud?
- Hvad skal man være opmærksom på når der kontrollers dæktryk?
- Er der forskel på TPMS ventiler?
- Kan man se TPMS ventiler?
- Kan man genbruge TPMS ventiler?
Hvordan virker Dæktryksovervågning?
Overvågningen foregår ved hjælp af bilens ABS-sensor eller anden lignende sensor, der måler hastigheden på hjulene. Funktionen kan ikke måle det konkrete
dæktryk og temperatur, men blot indikere at noget er galt. Tryktabet registreres ved, at hjulet drejer hurtigere rundt.
Hvordan finder jeg det rigtige dæktryk?
Du
kan se, hvad det korrekte
dæktryk er inde i bilen. På de fleste biler sidder der nemlig et mærke, der fortæller, hvad
dæktrykket i din bil skal være. Du
kan finde mærket enten i handskerummet, i dørkanterne eller i benzindækslet. Du
kan også
se det i bilens instruktionsbog.
Hvordan virker en dæktryksmåler?
Modsat den indirekte TPMS, måler direkte TPMS rent faktisk dæktrykket fra nogle sensorer indbygget i hvert enkelt dæk. Sensorerne overvåge ikke kun hjulomdrejninger som med indirekte TPMS, men måler også det nøjagtige dæktryk for hvert dæk, med et par sekunders mellemrum.
Hvor sidder Dæktrykssensor?
Alt om TPMS /
Dæktrykssensor Der findes to systemer, som moderne biler kører med. Direkte og et indirekte system. Det direkte system kræver, at der
sidder sensor i hjulets ventiler, hvilket bilejerne ikke altid er opmærksomme på når de køber hjul brugte.
Hvad koster kodning af TPMS?
SERVICE | AFGRÆNSNING | PRIS |
---|
Ventiler Aluminium | Aluminium | 125,- pr.stk. |
Ventiler TPMS | TPMS | Fra 500,- pr.stk. |
Montering TPMS Ventiler | TPMS | 125,- pr.stk. |
Kodning TPMS Ventiler | TPMS | 125,- pr.stk |
Hvordan koder man TPMS ventiler?
Sensoren er en del af
ventilen og skal kodes til bilens computer. Kodningen kan være forskelligt fra bil til bil. Ved nogle biler sker opdateringen automatisk, mens det kan være nødvendigt med et OBD-stik ved andre biler. Ved ”Direkte
TPMS” kan der forekomme ekstra omkostninger.
Hvordan måler bilen dæktryk?
Sensoren
måler omdrejningerne på
bilens ABS-ring og giver ud fra de informationer besked, hvis der er for lidt luft i dækket (
dæktrykket kan ikke vises). Direkte TPMS: Her
måler TPMS-systemet
dæktrykket ved hjælp af en sensor i fælgen. Sensoren er en del af ventilen og skal kodes til
bilens computer.
Hvem kan kode TPMS ventiler?
I tilfælde af at
ventilerne skal kodes via computerstikket i bilen (OBD-stik), skal dette ske ved et autoriseret værksted. Vi forhandler
TPMS-systemet fra Danmarks største leverandør på området. Vi har det nødvendige værktøj til at kunne supportere
TPMS-systemet.
Hvad gør man ved lavt dæktryk?
Få hjælp af FDM Først og fremmest
er bilens køre- og bremseegenskaber meget afhængig af rigtigt
dæktryk. Ved for
lavt dæktryk er der en øget risiko for, at du mister kontrollen over bilen i en kritisk situation - f. eks ved en hård opbremsning.
Er det farligt at køre med lavt dæktryk?
Kører du med for
lavt dæktryk, så risikerer du at miste kontrollen over bilen ved hårde opbremsninger, og der er også risiko for skader på dækket. Samtidig påvirkes dækkets levetid, hvis du
kører med forkert
dæktryk.
Hvordan ser TPMS ventil ud?
Ved direkte
TPMS sidder der en specielt
ventil i dækket, med en sensor der måler dækkets tryk og sender den vidre til bilens computer. Denne type
TPMS sensor skal monteres sammen med dækket og programmeres specielt til bil-modellen. Dog kan den så vise dæktryk i bilens display.
Hvad skal man være opmærksom på når der kontrollers dæktryk?
På trykmåleren er der typisk en rød
skala, der viser trykket i bar og en sort
skala, der viser trykket i psi. kPa = 14,5 psi.
Dæktrykket skal kontrolleres,
når dækkene er kolde.
Når trykket er kontrolleret, er det vigtigt, at ventilhætten skrues rigtigt på, da snavs kan gøre ventilen utæt.
Er der forskel på TPMS ventiler?
TPMS-systemet overvåger dæktrykket
TPMS står for "Tyre Pressure Monitering System". Er der monteret en
TPMS-
ventil, overvåger
TPMS-systemet også temperaturen i dækket. Der findes 2 forskellige systemer: Indirekte
TPMS: Her måler
TPMS-systemet ved hjælp af bilens ESP/ABS-system.
Kan man se TPMS ventiler?
Fælles: I begge tilfælde
kan man via bilens display holde øje med om et dæk taber luft eller om der er en defekt
TPMS-sensor. Der gives besked i displayet, når der er en afvigelse på mere end 20 pct. end hvad
ventilen/sensoren er kodet til, eller hvis dæktrykket kommer under 1,5 bar.
Kan man genbruge TPMS ventiler?
Kan jeg
genbruge de
TPMS, som sidder i de fælge, som fulgte med bilen? Ja,
man kan godt
genbruge de originale dæktrykssensorer, som fulgte med de originale fælge til bilen. Sørg for at overflytningen af sensoren foretages af en kvalificeret person, og husk at få alle dele med over (der er en hel del smådele).