Hvordan laver man et professionelt CV?
Table of Contents:
- Hvordan laver man et professionelt CV?
- Kan man bruge en kollega som reference?
- Hvordan giver man referencer?
- Hvordan skriver man referencer på CV?
- Hvad er et resumé job?
- Hvem kan man bruge som reference?
- Hvordan beder man om en reference?
- Hvordan spørger man om referencer?
- Hvornår indhenter man referencer?
- Hvordan skriver man et resumé eksempel?
- Er et resumé det samme som et CV?
- Hvad er relevant i et CV?
Hvordan laver man et professionelt CV?
Råd til cv- Layout - gør dit cv let tilgængeligt og overskueligt - hold det på 2-3 sider.
- Målret altid dit cv til det job, du søger.
- Start altid med 6-9 linjer, der beskriver din faglige og personlige profil (beskriv din faglighed og motivation, så det matcher jobbet)
- Opstil dine erhvervserfaringer i omvendt kronologi.
Kan man bruge en kollega som reference?
Typisk
kan en
reference være: En tidligere chef. En tidligere
kollega.
Hvordan giver man referencer?
Det er nemmere at
give en god
reference, når
man ved lidt om det job, du er i spil til, så du kan med fordel fortælle: Hvad det er for et job, du søger. Hvilke opgaver du skal løse. Hvad du har fortalt om dig selv.
Hvordan skriver man referencer på CV?
Navn og stilling på referencen Når du oplyser
referencer på dit
CV, skal du oplyse referencen med fornavn og efternavn. Desuden skal du oplyse referencens arbejdsplads og stilling.
Hvad er et resumé job?
I et personligt
resumé eller en profiltekst på dit
cv beskriver du øverst på
cv'et, hvem du er,
hvad du har lavet og
hvad på planlægger at gøre fremover. Profilteksten eller resuméet i dit
cv vækker arbejdsgiverens interesse i dig og sørger for at den læser mere af
cv'et.
Hvem kan man bruge som reference?
Dine referencer
kan være både chefer, tætte samarbejdspartnere og kollegaer, og du skal altid starte med at spørge dem, om de vil
være referencer. Der vil ofte blive taget 1-3 referencer. De fleste har de samme
referencepersoner stående i årevis på deres cv.
Hvordan beder man om en reference?
Du bestemmer helt selv, hvem du vil opgive som
reference. Det er ikke tilladt for en arbejdsgiver at indhente oplysninger om dig uden dit samtykke. De referencer, du vælger at opgive, skal kunne bekræfte på en informativ måde,
hvordan du er som
person, i professionelle og arbejdsrelaterede situationer.
Hvordan spørger man om referencer?
Værd at vide inden du indhenter
referencer Så vidt det er muligt, skal du indhente referencen hos den arbejdsgiver, som ansøgeren senest har været ansat ved. Overvej, om den opgivne referenceperson er egnet til at give pålidelig information,
spørg eventuelt til andre
referencer.
Hvornår indhenter man referencer?
Der skal altid
indhentes referencer, inden der træffer endelig beslutning om ansættelse. Det gælder også, når ansøgeren i forvejen er ansat indenfor samme arbejdsplads – men med en anden leder - eller i regionen i øvrigt.
Hvordan skriver man et resumé eksempel?
Resumé- indeholder en beskrivelse af opgavens: formål/problemstilling. anvendte metoder. resultater og konklusioner.
- indeholder ikke citater eller kildehenvisninger.
- skrives i ét afsnit.
- laves efter opgaven er skrevet (når du ved hvad opgaven reelt har indholdt)
- placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen.
Er et resumé det samme som et CV?
Et
resumé er bagudrettet og fungerer som et nedkog af
CV'et. Da dit
CV i forvejen afspejler din livshistorie målrettet en arbejdsgiver, skal du skrive en profiltekst, der ikke skuer for meget bagud, men flettet fortid, nutid og fremtid sammen.
Hvad er relevant i et CV?
personlige data (navn, adresse, telefonnummer, civilstatus, fødselsdato/år og e-mail) erhvervserfaring/tidligere arbejdspladser, herunder jobfunktion, ansvarsområder, opnåede resultater og øvrige
relevante oplysninger. personlige kompetencer. organisatorisk erfaring.