Hvis en vare er prissat forkert?
Table of Contents:
- Hvis en vare er prissat forkert?
- Er priser på hjemmesider bindende?
- Hvornår må man kalde det udsalg?
- Hvor meget skal en køber betale for en vare?
- Er en ordrebekræftelse bindende?
- Hvilke begrænsninger gælder for købers valgret mellem omlevering og afhjælpning?
- Hvad skal produktet koste?
- Hvad betyder så længe lager haves?
- Hvis man købt en vare kommer på tilbud?
- Hvad er sælgers forpligtelser i hht købeloven?
- Kan man annullere en ordrebekræftelse?
- Hvor lang tid har Tilbudsmodtager efter aftalelovens 3 til at overveje et tilbud i?
- Hvad er Omlevering?
- Hvad er afhjælpning?
- Hvordan prisfastsætter man et produkt?
Hvis en vare er prissat forkert?
Forkerte priser i netbutikker Det betyder, at kunden har ret til at købe
varen til den oplyste pris, også selvom den er
forkert. Der er dog enkelte undtagelser. Kunden kan ikke forlange at få
varen til den
forkerte, lave pris,
hvis det er åbenlyst, at der er tale om en fejl.
Er priser på hjemmesider bindende?
Når erhvervsdrivende udbyder varer på
hjemmesider med tilknyttet bestillingsfunktion, er udgangspunktet, at det tilbud og den
pris, der er på hjemmesiderne, aftaleretligt betragtes som et
bindende tilbud - og det er uanset, om varen er annonceret med en (klart) forkert
pris.
Hvornår må man kalde det udsalg?
Udsalg og ikke-
udsalg Udtrykket "
udsalg"
må ifølge markedsføringsloven kun anvendes, hvis det kan dokumenteres, at der er tale om en vare, som umiddelbart forud for udsalget var til salg til en højere pris i forretningen.
Hvor meget skal en køber betale for en vare?
Regler: Priser i butikker Butikken
skal tydeligt oplyse sine kunder om,
hvor meget en
vare koster. Prisen på
varen skal altid være inklusive moms og alle andre omkostninger. Når du går ind i en butik,
skal du tydeligt kunne se,
hvad alle de
varer, der ligger fremme til salg i butikken, koster.
Er en ordrebekræftelse bindende?
Aftalen er
bindende Når man handler på nettet, vil der typisk være indgået en
bindende aftale, når kunden har afgivet sin ordre, dvs. som regel når kunden afsluttende har trykket på ”Køb”- eller ”Bestil”-knappen. Efter forbrugeraftaleloven findes der forskellige definitioner på, hvornår en kunde har afgivet sin ordre.
Hvilke begrænsninger gælder for købers valgret mellem omlevering og afhjælpning?
En
afhjælpning eller
omlevering skal ske uden væsentlig ulempe for dig. Nogen ulempe må du altså finde dig i, men ikke mere end der er nødvendig i den aktuelle situation. Du skal fx sørge for, at varen bliver bragt til sælgeren, eller være hjemme og vente på en montør. Du skal også klare dig uden varen i en periode.
Hvad skal produktet koste?
Hvad må dit
produkt koste (prisfastsættelse) Du
skal være opmærksom på 3 ting når du sætter din pris: Din virksomheds omkostninger. Efterspørgslen hos dine kunder. Konkurrencesituationen på dit marked.
Hvad betyder så længe lager haves?
Hvis der
er risiko for, at virksomheden ikke har varer nok til den efterspørgsel, som annonceringen af slagtilbuddet forventes at medføre, skal forbrugerne tydeligt oplyses om det i forbindelse med annonceringen. Det kan fx gøres ved at skrive ”begrænset mængde” eller ”
så længe lager haves”.
Hvis man købt en vare kommer på tilbud?
Nej, helt så enkelt er det ikke. Har
man købt en vare i en netbutik, kan
man fortryde købet. I så fald må køberen give meddelelse om sin fortrydelse til sælgeren inden 14 dage og derefter returnere
varen.
Hvis butikken ikke tilbyder ”fri retur”, skal kunden betale for at returnere
varen.
Hvad er sælgers forpligtelser i hht købeloven?
Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79.
Kan man annullere en ordrebekræftelse?
#1 – Nej, ordren
kan ikke annulleres Det er en udbredt misforståelse, at en webshop
kan annullere en ordre, efter handlen er indgået, hvis varen viser sig at være udsolgt, eller der har været fejl i prisen. Sagen er dog den, at du er som udgangspunkt er bundet af aftalen, når kunden først har accepteret købet.
Hvor lang tid har Tilbudsmodtager efter aftalelovens 3 til at overveje et tilbud i?
Nærværende
tilbudsmodtager legale acceptfrist Ifølge
aftalelovens §
3, stk. 2 skal det accepteres straks, hvis det foregår mundtligt. Det betyder, at hvis tilbudsmodtageren ikke accepterer med det samme vil tilbuddet blive afslået. Tilbuddet vil altså bortfalde, hvis tilbudsmodtageren ikke accepterer straks.
Hvad er Omlevering?
Omlevering er en levering af mangelfri vare, efter at sælgeren har misligholdt et køb ved at levere en vare med køberetlige mangler.
Omlevering forudsætter, at sælgeren kan skaffe en tilsvarende vare uden mangler;
omlevering kan derfor normalt kun foretages med hensyn til en genusydelse.
Hvad er afhjælpning?
Du kan reparere eller afhjælpe, hvis det kan udføres fagmæssigt korrekt, uden at salgsgenstanden forringes i værdi. Det skal være gratis og uden væsentlig ulempe for kunden. En
afhjælpning er ikke altid en reparation.
Hvordan prisfastsætter man et produkt?
Når
man prisfastsætter, så kalkulerer
man prisen. Det vil sige, at
man laver en beregning af, hvad der forventes at være den optimale pris.
Man kan nemlig ikke bare prøve sig frem og korrigere prisen på en vare hvert øjeblik. Pris er det en vare koster i kroner og ører.